Skip to main content

Service, vedlikehold og reparasjon

Feilsøking

Hvis du opplever problemer med Tidewave-enheten, kan du finne problemet nedenfor for å finne mulige årsaker og løsninger.
Hvis du fortsatt ikke finner svaret, må du kontakte kvalifisert Tidewave-servicepersonell.

Ingen lys på panelet

Lyset på panelet slås automatisk av etter 10 sekunder uten aktivitet

  • Trykk på en hvilken som helst knapp. Hvis panellampen fortsatt ikke virker, må du kontrollere at strømledningen er intakt og helt innkoblet i pumpeenheten. Kontakt kvalifisert Tidewave-servicepersonell for å få hjelp hvis problemet ikke er løst.

Systemet vil ikke starte

Strømledningen er ikke tilkoblet

  • Koble strømledningen til stikkontakten. Se instruksjonsvideoen nedenfor.
Det er ikke strøm i stikkontakten

  • Bruk et annet uttak.
Strømledningen er skadet

  • Koble fra strømledningen slik at den ikke er tilkoblet. Kontakt kvalifisert Tidewave-servicepersonell for å bestille en ny strømledning og returnere den skadde ledningen.
DC-plugg ikke tilkoblet

  • Kontroller at likestrømskontakten er riktig koblet til pumpeenheten.

Servicelyset er tent

  • Kontroller luftslangen og sørg for at den er riktig tilkoblet.

Ryggstøttelyset er på

  • Senk ryggstøtten til 30 grader eller mindre.

Ryggstøttelyset er på, men ryggstøtten er flat

  • Åpne glidelåsen for å få tilgang til luftcellene. Kontroller at luftcellene er plassert i riktig retning. Se etter etiketten som sier «denne siden mot madrassen». Kontakt kvalifisert Tidewave-servicepersonell for å få hjelp hvis problemet ikke er løst.

Servicelyset er tent

Luftslangen er frakoblet

  • Koble til luftslangen, vent 1 minutt og prøv å starte pumpeenheten.

Luftslangen er klemt

  • Kontroller at luftslangen ikke er klemt eller har en skarp bøy.
Annet

  • Trekk ut støpselet og vent i 10 sekunder. Plugg den inn igjen og vent i 30 sekunder. Hold «stopp»-knappen inne i minst 10 sekunder til servicelyset slår seg av.
Hvis lampen fortsatt lyser

  • Hvis luftslangen er riktig tilkoblet, systemet har startet på nytt og servicelampen fortsatt lyser – kontakt kvalifisert Tidewave-servicepersonell.

Pasienten snur seg ikke ordentlig

Systemet er ikke slått på

  • Koble til strømledningen og start et program. Se instruksjonsvideoen nedenfor.
Pasienten er ikke sentrert på madrassen

  • Legg pasienten i en ny posisjon slik at han/hun er sentrert.
Se video om posisjonering
Pasienten har kraftige sammentrekninger

  • Det kan være vanskelig å observere vending på pasienter med kraftige sammentrekninger. Vent til riene har gått over, og observer i 10 minutter for å bekrefte om dreiefunksjonen fungerer eller ikke.
Ryggstøtten er for høy

  • Snu-funksjonen stopper hvis ryggstøtten er hevet over 30 grader. Senk ryggstøtten til 30 grader eller mindre for å gjenoppta dreiefunksjonen.
Defekt pumpeenhet

  • Kontakt kvalifisert servicepersonell hos Tidewave.

Madrassen blåser seg ikke opp

Systemet er ikke slått på

  • Koble til strømledningen og start et program. Se instruksjonsvideoen nedenfor.
Tilkoblingene er ikke tilkoblet

  • Kontroller at luftslangen og strømledningen er riktig tilkoblet. Se instruksjonsvideoen nedenfor.
Luftslangen eller strømledningen er skadet

  • Kontakt kvalifisert servicepersonell hos Tidewave.
Defekt pumpeenhet

  • Kontakt kvalifisert servicepersonell hos Tidewave.
Ryggstøtten er for høy

  • Senk ryggstøtten slik at luften lettere kan fordeles.

Forstyrrelser oppstår på elektriske gjenstander i nærheten

Elektromagnetisk interferens forårsaket av utilsiktet utløsning av elektromagnetiske energibølger

  • Finn ut om det er utslipp fra madrassen som forårsaker forstyrrelsene ved å slå systemet av og på. Hvis forstyrrelsene forsvinner når systemet slås av, gjør du følgende: Flytt de berørte artiklene. Øk avstanden mellom enhetene. Koble systemet til en stikkontakt med en annen krets. Hvis forstyrrelsene fortsatt oppstår, må du kontakte kvalifisert Tidewave-servicepersonell.

Instruksjonsvideo

Opplæringsvideo

Instruksjonsvideo

Brukervideo

Vedlikehold og reparasjon

Reparasjoner må kun utføres av godkjent personell med riktig opplæring fra Tidewave Medical AS. Det skal kun brukes originale deler til Tidewave™-enheten. Feil vedlikehold eller reparasjon kan føre til brudd på garantien. Korrekt vedlikehold/reparasjon er en forutsetning for produktets levetid og for brukerens sikkerhet. I verste fall kan feil vedlikehold/reparasjon føre til personskade eller dødsfall.

Serviceintervall og instruksjoner

Dette produktet bør vedlikeholdes minst hvert 2. år* for å sikre at produktet er i god stand
og for å opprettholde bruker- og pasientsikkerheten. Service må utføres av godkjent personell med riktig opplæring fra Tidewave Medical AS. Kun reservedeler fra Tidewave Medical AS skal brukes for å opprettholde garantien og for å sikre produktsikkerheten,

Dokumentasjon for service/reparasjon

Etter at service/reparasjon er utført, må den utfylte servicesjekklisten TW-CHKL10532 sendes til docs@tidewave.no. NB: Serienummeret på pumpeenheten må oppgis som emne for e-posten. Reparasjoner og komponentbytte må noteres i skjemaet. Eventuelt nytt serienummer for komponenten skrives ned under kapittel 3 «kommentarer» i sjekklisten. Dette gjør det mulig for Tidewave Medical å oppdatere dokumentasjonspakken og vurdere om det er behov for ytterligere forbedringer av produktet.

* Ved normal bruk. Normal bruk regnes som standardinnstillinger og opptil 12 timers driftstid per dag. dag og natt. Driftstid over 12 timer per dag og/eller innstillinger utover standard, for eksempel høy pumpehastighet, ingen pause og/eller høy svingvinkel, øker slitasjen på produktet. I slike driftssituasjoner krever vi hyppigere serviceintervaller.

For quality of life and independence.

For quality of life and independence.